Z východu na západ, část 2 – Rockies

Navzdory nečekanému přívalu sněhu toto měla být ta nejlepší část celého výletu. A taky že jo 🙂

FOTOGALERIE

Banff

Krátce po příjezdu do Banffu (Greyhound z Calgary 130 km, 20$) se obloha protrhala a Skalisté hory se vynořily v plné kráse, paráda! Trvalo mi celkem 5 dní se sem dostat, což jde, ztratil jsem jen jeden kvůli počasí. I když vlastně neztratil, prohlídl jsem si Calgary 😉

Kvůli počasí jsem taky nemohl kempovat, takže jsem stan a další věci tahal zbytečně, přespával po hostelech a dělal jednodenní túry z nich. Ve finále pro mě nejspíš i lepší, šetřil jsem aspoň nohy a nemusel se až tak bát medvědů… 🙂

Banff ze Suplhur Mountain

Co se týče hostelů v horách, tak jde spíš o horské chaty, za noc ve 4 lůžkovém pokoji bez snídaně zaplatíte kolem 35$, což si myslím, že je hodně dobrá cena, protože hotely začínají na cca 60$. Já ‚bydlel‘ vždycky v hostelu HI. Naprosto v pohodě. Zde v Banffu dokonce s jízdenkou na shuttle bus v ceně 🙂

Jinak, Banff i Jasper jsou klasický horský střediska se spoustou krámů, restaurací a tady i skupinek Japonců 😀 Můžete tu vidět dvojitý nápisy, plus myslím někde i Korejštinu, zkrátka jako všude na světě (př. ruská Praha) přizpůsobený turistům.

Banff

Treky okolo

Den v Banffu jsem věnoval dvěma trekům, Hoodoos a výstupu na Sulphur Mountain. Hoodoos jsou skalní útvary, jakési jehly vyrůstající ze země. Ne, že by to bylo něco, co jinde neuvidíte, ale zajímavý to je. Navíc nenáročná procházka 5km většinou kolem řeky. A Sulphur je vyhlídková hora nad městem (2451 m). Můžete se tam svést tzv. gondolou = lanovkou, která stojí 36$, nebo nic, pokud jedete jen dolů (!). Já šel stejně radši pěšky a hlavně jsem to netušil 🙂 Převýšení nějakých 600 m, ale nic hroznýho.

Hoodoos

Obecně se dá kolem Banffu dělat spousta jednodenních výletů i bez auta, což je super 😎 Všechno je tu perfektně značený, takže úplně stačí mapka z info centra, žádnou jinou shánět nemusíte. A super tu jsou taky lidi. Z dosavadní zkušenosti můžu říct, že obyvatelé hor mi přijdou vždycky o něco slušnější. A teď si představte kombinaci Kanaďana, horala 🙂 Všichni se tu na vás usmívají, po cestě zdraví a co je hlavní, přizpůsobili se tomu i turisti. Vážně pohodová atmosféra.

Mapy a brožury z turist infa

O něco méně pohodová je však věc, který jsem se opravdu bál – medvědi. Dobře, upřímně, byl jsem posranej až za ušima, takže jsem s sebou všude tahal pepřák a dokonce i zvoneček, když jsem šel sám, a to i v nejbližším okolí Banffu. Přiznám se, že jsem to i dvakrát raději otočil a vrátil se. Bylo to ale trochu přehnaný, protože zejména v okolí středisek je to víceméně bezpečný, všude je plno lidí a nepotkáte ani žádné varovné nápisy, ty jsou až dál, na méně frekventovaných místech v divočině.

Banff Gondola

Dobrá věc na tomhle strachu ale byla ta, že jsem potkával různé lidi, jak jsem čekal na „společnost“. Jako například, když jsem stoupal na Sulphur, připojil jsem se k mladýmu Kanaďanovi, co šel taky nahoru a kecali jsme o všem možnym. Žádné medvědí nebezpečí, ale slušná lekce angličtiny a příjemnější, takřka zimní, výšlap. 😉

Další tip z Banffu – pod Sulphur Mountain jsou minerální lázně s horkou vodou. Po treku úplně ideální relax! Zaplatíte 10$ a za 3$ navíc vám půjčí i plavky, pokud je jako já netaháte po horách s sebou.

Hot Springs

Lake Louise

Mým dalším cílem bylo nádherné místo uprostřed kanadských Skalistých hor nazývané Lake Louise. Snadno se sem dostanete opět Greyhoundem, z Banffu 60 km, 20$. Potom, co jsem viděl pár fotek, jsem byl dost zvědavej a těšil jsem se, až tam dorazím.

Skutečnost je však mnohonásobně lepší. Nádhera, krása, paráda, pecka, bomba, no prostě těžko se hledají slova, jež by to popsala. Spolu s Moraine Lake jde o jedny z nejhezčích míst, co jsem dosud navštívil. Musíte je vidět na vlastní oči, musíte tam být!

Klidně bych tu strávil týdny, bohužel jsem ale měl jen necelé 3 dny. I tak jsem si je užil. Znovu jsem nocoval v HI-Hostelu, tentokrát šlo skutečně o klasickou horskou chatu, 40$ za postel ve 4 pokoji, bez snídaně jen s kuchyní, ale zato se saunou! 😀 Opět, v této lokalitě hodně dobrá cena. Pro info – je tu trochu nával, takže se vyplatí rezervace předem.

Treky okolo

První den – od jezera Louise k ledovci Victoria přes Pláň šesti ledovců (Plain of Six Glaciers) a dvě osvěžovny. I přes zataženou oblohu zatraceně pěkný! Po krátké polívkové pauze v bufetu jsem pokračoval k nečekaně velkému ledovci, ohromující!

Osvěžovna

Vtipná historka – na úplném konci cesty jsem poprosil jednu slečnu o fotku. Chlápek vedle najednou anglicky: „Můžu se zeptat, odkud jsi?“ „Z Český republiky“ „Já si to myslel“, dodal už v českým jazyce 😀 Michal byl v Kanadě na letní dovolené a potkali jsme se potom ještě 2x (v hospodě nakonec ne…:D). Dokonce mi nabízel místo v autě směr Jasper, bylo by to pro mě ale dost narychlo, tak jsem odmítl. Nakonec to bylo zřejmě dobré rozhodnutí (viz dále), ale samozřejmě jsem to ocenil, moc děkuju!

Victoria Glacier

Druhý den začal hustou mlhou, ale já byl pevně rozhodnutý vyrazit k jezeru Moraine, které je od Lake Louise vzdáleno 15 km. Zaplatil jsem si shuttle bus (24$ zpáteční, žádná jiná možnost kromě auta neexistuje). Na zastávce jsem znovu potkal holčinu z hostelu (a Singapuru), Jocelyn, která byla zrovna na zpáteční cestě domů, ale předtím se rozhodla taky navštívit jezero. Musím poděkovat za pěkný fotky! Je totiž rozhodně za co!

Moraine Lake

Protože, jak jsme dorazili na místo, mlha se rozpustila a vykoukla úplně jasná obloha. Prostě náádhera 😎 Pro mě jednoznačně nejhezčí místo z celých Skalistých hor! Jezero a tzv. Údolí deseti vrcholků (Valley of Ten Peaks) máte přímo před sebou. Po nezbytném focení jsem pokračoval dále do Údolí Modřínů (Larch Valley), ale protože tady už byly varovné „medvědí“ cedule, čekal jsem na vhodnou společnost.

danger-bears

Ani ne za 5 minut se na cestě objevil otec se synem, tak jsem se přidal k nim. Gordon byl chlápek cca kolem 40, bývalý IT technik, nyní ale už v důchodu. Po úvodní docela zajímavé konverzaci jsem zjistil, že je to hluboce věřící křesťan. Jako tolerantní člověk jsem jeho názorům neodporoval, mluvil o vidinách, snech, hříchu apod. Ale když odpověděl na moji poznámku: „A co si myslíš o ostatních náboženstvích? V podstatě mají společný ‚dobrý‘ základ, ne?“ „Ne, ne, ne, ostatní jsou jen pohádky, zatímco křesťanství ne!“ Ok, udělejte si vlastní názor, já už jsem od té doby radši nic neřekl… 🙂

Larch Valley

I když jsem se opět nemusel k nikomu připojovat, protože ve finále tu taky chodily mraky lidí, šlo i tak o zajímavou zkušenost. Gordon další člověk, co mi v Kanadě nabízel pomoc nejen při hledání boha, ale i práce 😉

Zajímavější byla ale samotná cesta. Larch Valley je neuvěřitelný, vidíte skoro celou dobu všech 10 vrcholů přímo před sebou. Na konci údolí je pak horský průsmyk Sentinel, vedoucí do dalšího údolí. Ten jsem vynechal, protože už jsem se musel vrátit zpátky na shuttle bus. Možná příště 😉 Celý trek tam i zpět mi trval 3h.

Lake Louise–Jasper

Následující den měl být opět „cestovním“. Vlastně jsem měl 2 dny na to, dostat se do 250 km vzdáleného Jasperu, odkud jsem měl již koupený lístek na vlak do Vanu. Existovaly 2 alternativy – buď si zaplatit zku*** drahej autobus (80$), nebo zkusit znovu stopovat. Co myslíte, že jsem si vybral, jasná volba ne? 😀

Celá cesta Calgary-Jasper

Dálnice do Jasperu je považována za jednu z „nejpanoramatičtějších“ (hrozný slovo…) silnic na světě, protože vede přímo skrz Skalisté hory. Proto je taky bus tak drahej a stopování možná těžší než jinde. Nějaký čas jsem tentokrát na dálnici strávil než mi zastavila jedna paní a řekla mi, že jsem na špatný silnici 😀 Vyhodila mě tedy o 1,5 km dále přímo před mýtnou bránou. „Hmm, národní park, lidi musí platit za projetí, to mi tak někdo zastaví…“, říkal jsem si zoufale… ALE…

Silnice do Jasperu

Pokud jsem psal, že prvně jsem měl při stopování štěstí, tak teď jsem měl z prdele kliku, jinak to napsat nemůžu 😀 Zase, ani ne 5 minut a zastavila maličká Toyota Yaris. Uvnitř starší manželé z Norimberku, odhadem tak přes 60 let. Nejen, že mě bez váhání se všema věcma vzali, ale dokonce se zeptali: „Nebudou vám vadit časté zastávky, chceme si tu udělat pár fotek?“ Tvl, to je jasný, že ne, ani v nejmenším! Nejhezčí dálnice se spoustou zastávek na užívání si přírody okolo? To bylo doslova jak ze snu…

Byl jsem v podstatě na regulérním zájezdu jak s nějakou těžce placenou cestovkou, viděl jsem spoustu nádherných jezer, hor, řek, ledovců. údolí i vodopádů 😉

Columbia Glacier

Edgar a Gabriela byli neuvěřitelně vstřícní, dokonce mě pozvali na oběd a vyhodili až před hostelem, který je jinak vzdálený 5 km od centra Jasperu.

Athabasca River

Edgar mi potom prozradil, že za mlada taky takhle cestovali, a proto mi zastavil. Tedy stejný důvod jako předtím, na tenhle stop mám ale jen a jen dobré vzpomínky. Znovu moc děkuji, Edgare a Gabrielo!

Edgar a Gabriela

Jasper

Hi-Hostel v u Jasperu je mnohem skromnější než ostatní, dorm pro 40 lidí (!) za 32$. Protože tu je všechno okolo trochu víc dál (auto se tu rozhodně vyplatí), chtěl jsem si půjčit jedno z kol, co jsem viděl venku před hostelem. „Sorry, ale ty ti nemůžem půjčit, jsou moc nový“. Cože, to si děláte prdel ne? 😀

Jasper HI-hostel

Ok, neva, využil jsem opět služeb místního shuttle busu, svezl se do města (5$ jedna cesta) a měl v plánu odpočinkovou procházku kaňonem řeky Maligne. Kvůli strženýmu mostu se ale odpočinková procházka změnila na další celodeňák 🙂 Takže jsem byl docela mrtvej… Nevím, proč jsem radši nešel na vydlídkovej vrchol přímo na hostelem, Whistler (2277 m), kaňon byl sice taky pěknej, ale… 😛

Maligne Canyon

Tip – i na Mt. Whisler vede lanovka, 35$ zpáteční. Kámoš mi pak řekl, že i tady je možné jet dolů zadarmo 😉 Jít pěšky nahoru i dolů může být totiž docela záhul, protože převýšení je kolem 800 m, takže tohle je, myslím, dobrá volba.

Každopádně, počasí bylo neskutečný, takže jsem si i trochu delší túru ve skoro letním dni v horách rozhodně užil. A taky jsem prvně v Kanadě v přírodě viděl větší zvíře než mývala – stádo jelenů, nebo karibu, nevím přesně, pilo z řeky. Pěkný.

Rockies okolo Jasperu

Další den už jsem jen v rychlosti pokecal s kamarádkou z Čech, co v Jasperu pracuje (je to poměrně oblíbená destinace Čechů) a šel na vlak do Vancouveru. Taky zajímavá cesta, vidíte např. nejvyšší horu kanadských Skalistých hor, Mt. Robson (3954 m).

Jasper turist info

Ráno, po 10 h ve vlaku a několika nelegálních pivech, jsem úspěšně dorazil do Vancouveru. Na Rockies mám jedině dobré vzpomínky a můžu je každému vřele doporučit. Pokud máte rádi přírodu, je to místo, které byste rozhodně neměli minout!!!